
Amb motiu de la setmana europea de la lactància materna, ens agradaria compartir eines per a una bona instauració de la lactància materna.
La pujada de la llet es produeix dins de les 48-96 hores després del naixement, que he de fer per a una bona instauració de la lactància?
- INICI PRECOÇ DE LA LACTÀNCIA MATERNA: és important realitzar pell amb pell i iniciar la primera presa durant les dues primeres hores després del naixement.
- QUANT MÉS ESTIMULACIÓ, MÉS PRODUCCIÓ.
- BONA POSICIÓ I SUCCIÓ.
- LACTÀNCIA MATERNA A DEMANDA: No té freqüència ni horaris establerts, l’horari de cada presa el marca el bebè quan té gana.
- EVITA XUMETS i BIBERONS: Pot crear interferències en la manera de succionar dels bebès i generar problemes en la instauració de la lactància.
És important que la teva llevadora de referència et doni suport fins una bona instauració de la lactància materna.
Succió i posició dels lactants
Existeixen DOS REFLEXOS INNATS implicats en la lactància materna:
- El reflex innat de recerca és en fregar galtes o boca, girarà cap al costat on li freguen; i a més iniciarà el reflex de succió.
- Quan el bebè es disposa a mamar, no només a de col·locar el mugró dins de la boca, sinó que ha de realitzar una coordinació de succió – deglució complexa. Se sol adquirir des de les 34 setmanes de gestació i és innat.
La gran majoria dels problemes dins de la lactància venen donats per una mala posició.
SIGNES DE BONA SUCCIÓ:
- Boca ben oberta
- Llavis revertits
- Llengua sota el mugró
- Galtes arrodonides
- La barbeta toca el pit, nas lliure
- La boca ha d’estar oberta, que agafi arèola (sobretot en la part inferior) no sols mugró
- No realitza sorolls en mamar, només se li sent deglutir
- Mou les orelles i/o la mandíbula.
SIGNES DE MALA SUCCIÓ:
- El llavi inferior només agafa la arèola inferior
- Les galtes enfonsades
- Realitza sorolls en mamar
- Dolor mantingut durant la presa en els mugrons
SIGNES DE BONA POSTURA:
- Col·locar al lactant amb el nas a l’alçada del mugró, estimular-li els llavis amb el mugró perquè iniciï el reflex de recerca
- Ofereix el pit observant si el nadó necessita ajuda, si li fa falta, toca la mama amb els dits en forma de C, mai fent la pinça (no pressionar sobre mugró ni arèola)
- Quan el lactant tingui la boca ben oberta, se li oferirà el pit al bebè, primer la barbeta i el mugró amb direcció a la part superior de la boca, perquè agafi la major part de pit. MAI NOMÉS MUGRÓ
- Has de col·locar al lactant panxa amb panxa, que tingui el cos recte i sempre bé prop del teu cos
- La mare ha de col·locar l’esquena recta i de manera còmoda, podria utilitzar coixins buscant la comoditat
- Si el dolor en la presa és mantingut en els mugrons, introdueix el teu dit menovell /petit (mans netes i ungles curtes) a l’interior de la boca del lactant perquè realitzi el buit i no et faci mal; retira al bebè i torna a col·locar al lactant seguint els consells anteriors
Meritxell Gómez
Llevadora ASSIR Sabadell
Us convidem a que, si teniu dubtes o problemes, us connecteu a aquestes videoconferències a través de la plataforma Teams:
Alba Llobera Sanz
Llevadora ASSIR Mataró
Dubtes i problemes amb l’alletament
Dilluns 10 d’octubre de 14h a 15h
Uniu-vos amb l’ordinador o l’aplicació mòbil
Feu clic aquí per unir-vos a la reunió
ID de la reunió: 398 313 174 618
Clau d’accés: fLEQdg
Baixa el Teams | Uniu-vos al web
Gemma Olivera Sánchez
Llevadora ASSIR Mollet
Consulta directa online per solucionar dubtes i problemes amb lactància.
Dimarts 11 d’octubre de 16h a 17h
Uniu-vos amb l’ordinador o l’aplicació mòbil
Feu clic aquí per unir-vos a la reunió
ID de la reunió: 351 153 429 844
Clau d’accés: EmsbEM
Baixa el Teams | Uniu-vos al web
Anna Pérez Llusa
Llevadora ASSIR Cerdanyola-Ripollet
Consulta directa online per solucionar dubtes i problemes amb lactància.
Divendres 14 d’octubre de 11h a 12h
Uniu-vos amb l’ordinador o l’aplicació mòbil
Feu clic aquí per unir-vos a la reunió
ID de la reunió: 321 117 881 787
Clau d’accés: hTkmqa
Baixa el Teams | Uniu-vos al web