Embaràs, peix i mercuri

QUIN TIPUS DE PEIX ÉS SEGUR MENJAR DURANT L’EMBARÀS PER EVITAR LA INGESTA DE MERCURI?

En els últims dies, l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), ha actualitzat la guia de consum de peix per tal d’evitar la ingesta perjudicial de mercuri sobretot en poblacions més vulnerables, entre elles les embarassades.

El mercuri és metall, contaminant mediambiental que pot trobar-se en els aliments, a causa de la seva presència natural a l’escorça terrestre i com a resultat de l’activitat humana.
La seva presència en aigües de mars i rius fa que es concentri en una proporció variable en els peixos, per un fenomen de bioacumulació. És a dir els peixos que són més predadors acumularan més quantitat de mercuri.
La forma en què principalment es troba en els peixos, és la forma orgànica o metilmercuri.
El metilmercuri, s’acumula al greix corporal i travessa amb facilitat la barrera placentària i hemato-encefàlica i també pot estar present a la llet materna.
Els seus efectes són tòxics sobre el Sistema Nerviós Central, sobretot quan està en desenvolupament, podent causar efectes de dany neuronal. Per aquest motiu les embarassades, o les que estan planificant estar-ho, així com aquelles en període de lactància, juntament amb els nens de menor edat són la població més vulnerable al mercuri.

Aquests efectes són coneguts des de fa anys amb polítiques reguladores. L’any 1972 es va fer la primera avaluació de risc internacional pel Comitè d’Experts FAO

/OMS. Des de l’any 1977 existeixen límits màxims de mercuri en productes de pesca a nivell Espanyol i des de l’any 2001 en l’àmbit Europeu.

Per aquest motiu pensem, és segur consumir peix actualment?
No només és segur, sinó que és recomanable el consum diverses vegades a la setmana pels seus efectes beneficiosos per la salut.

L’Autoritat Europea de Seguretat Alimentaria (EFSA) va publicar el 14 de juliol de 2014 una opinió científica sobre els beneficis per a la salut del consum de peixos i mariscs en relació amb els riscs de salut associats amb l’exposició al metil mercuri, en la que destaca que els peixos i mariscs són una font d’energia i proteïnes d’alt valor biològic, i contribueixen a la ingesta de nutrients essencials com el iode, el seleni, el calci, les vitamines A i D i àcids grassos omega-3 que tenen beneficis per la salut ben establerts.

L’EFSA ha associat el consum habitual de peix durant la gestació amb efectes beneficiosos sobre el desenvolupament neurològic en nens i amb una reducció del risc de mortalitat per malaltia coronaria en adults.

Tintorera

Amb l’objecte, doncs, en cas de compatibilitzar els beneficis del consum de peix minimitzant al màxim el risc d’exposició al mercuri, l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentaria i Nutrició ha publicat en l’any 2019 noves recomanacions de consum de peix respecte al seu contingut de mercuri:

• Per a la població en general: s’aconsella el consum de fins a 3 – 4 racions de peix i marisc per setmana, procurant en tots els casos variar les especies entre peixos blancs i blaus.
• Població vulnerable: 4 espècies identificades amb un alt contingut en mercuri:
Peix espasa/Emperador, tonyina vermella (Thunnus thynnus), Tauró (cazónmarrajomielgaspintarroja i tintorera) i Lluç de riu.
Dones embarassades, dones que busquen gestació o dones en període de lactància i nens fins a 10 anys, EVITAR el consum d’aquestes quatre especies.
Nens entre 10 i 14 anys limitar el consum d’aquestes quatre especies a 120 GRAMS AL MES.

Per tant, un consum responsable ens pot ajudar a mantenir la salut sense efectes indesitjables.

Fonts consultades:

Recomanacions de consum de peix
Avaluacions realitzades pel comitè mixt d’experts de la FAO/OMS sobre el mercuri
Ministerio de Sanidad y Consumo
Revista Faros (Sant Joan de Déu) 
Article de la Vanguàrdia 06/11/19
EUR-lex. Legislació europea sobre el contingut màxim de determinats contaminants en productes alimentaris 2006
Autoritat europea sobre la seguretat alimentària 2014

Susana Sancho Esteban
Llevadora ASSIR Granollers

Quant a assirmn

Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva
Aquesta entrada s'ha publicat en actualitat, consells i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.