Què opinen les gestants de la matronatació?

Preparació al Naixement: Matronatació, condicionament general i de la pelvis a l’aigua.

Ja fa uns anys que la matronatació és ben coneguda; es tracta d’una activitat aquàtica basada en el mètode AIPAP®, un recull d’exercicis que tenen com a objectiu principal el condicionament general i pelvià de les gestants a l’aigua.

En aquesta ocasió, hem volgut conèixer que és el que senten i opinen les dones que practiquen aquesta activitat durant el seu embaràs, realitzant una entrevista a 6 dones que actualment fan el curs de matronatació a l’ASSIR de Sta. Coloma de Gramenet.

Durant les visites de control i seguiment de l’embaràs, la llevadora és l’encarregada d’informar les gestants sobre els cursos de preparació al naixement. En alguns casos la gestant optarà per realitzar la part pràctica del curs a terra, combinant exercicis per preparar la pelvis en múltiples posicions i amb pilota d’esferodinàmia. En altres ocasions el medi escollit serà l’aigua.

Moltes de les gestants refereixen conèixer el mètode perquè ho han vist en algun mitjà de comunicació com la televisió o xarxes socials. També per altres dones que ja l’han realitzat prèviament, o per recomanació de companyes d’altres activitats físiques a l’embaràs, com el ioga.

La gran majoria de les gestants, refereixen no haver realitzat matronatació mai, ja que es troben en el primer embaràs.  En el cas del segon embaràs, durant el primer no van conèixer l’existència d’aquest mètode. Expliquen haver realitzat activitats aquàtiques no embarassades com la natació, aquagym, paddle surfkayak snorkel. Durant aquest embaràs, algunes de les gestants entrevistades, realitzen ioga o Pilates adaptat, i caminar.

En preguntar què en pensen de la pràctica d’exercici durant l’embaràs, consideren que és important mantenir-se actives durant la gestació i coneixen els beneficis tant per a elles, com pels seus nadons.

Un cop ens centrem en la matronatació, un dels principals beneficis que destaquen del mètode AIPAP®, és l’agilitat i lleugeresa que senten a l’aigua, i és que en l’àmbit morfològic les modificacions que es donen durant l’embaràs, suposen un factor limitador per a l’activitat física. L’aigua constitueix un medi excel·lent per a la realització de l’exercici. El fet que l’aigua cobreixi tota la panxa, disminueix el pes de la gestant en un 50-60%, redueix el risc de lesió i es converteix en una alternativa totalment segura.

El primer que responen, de forma totalment espontània, en preguntar com valoren l’experiència, és un 10. Coincideixen en el fet que es tracta d’una activitat que no només suposa beneficis físics, sinó també en l’àmbit psicològic. Expliquen haver disminuït la retenció de líquids a les extremitats inferiors, senten millora en la capacitat respiratòria, perceben un augment en la força i la resistència, se sorprenen amb l’alleujament de les molèsties d’esquena i millor control del pes. Reconeixen que amb la realització dels exercicis, han pres consciència de treball pelvià localitzat i també de facilitar a escala circulatòria el flux sanguini de la placenta al fetus.

Cal remarcar, que valoren molt positivament tenir l’oportunitat de poder compartir l’experiència amb altres dones que es troben en el mateix moment vital que elles, i així durant les sessions comentar les situacions quotidianes que van vivint durant l’embaràs.

Esperen amb especial il·lusió la sessió setmanal per les sensacions posteriors, ja que reconeixen sentir satisfacció pel benefici propi i alhora compartit amb el nadó i també una millora de l’autoestima i la imatge corporal. Immediatament després de realitzar l’activitat, descriuen sentir-se molt relaxades, amb millor control de l’ansietat, en alguns casos, i especial sensació de benestar per la secreció d’endorfines.

Suggereixen iniciar les sessions amb menys setmanes de gestació, proposen mínim dues sessions setmanals, totes afirmen que repetirien i sol·liciten activitat aquàtica amb els nadons durant el postpart.

I què opina la llevadora que realitza les sessions de matronatació?

Impartir sessions de matronatació ofereix molta més proximitat amb la gestant i es millora el coneixement personalitzat en l’àmbit físic. En definitiva, és l’oportunitat d’acostar-se més a la dona per oferir un nivell òptim en la preparació física.

Com ja és conegut, diversos estudis mostren que les dones que mantenen una pràctica física regular i supervisada durant la gestació, presenten una menor incidència de parts instrumentats o cesàries, que les més sedentàries o inactives.

Les llevadores han de continuar fomentant i animant les dones a la pràctica d’activitat física, tenint en compte el nivell d’activitat física habitual prèvia a l’embaràs i adaptant la intensitat al risc propi de cada activitat i a les recomanacions de cada trimestre. Això millorarà la qualitat de les futures vides des que s’estan gestant.

Ja hem vist que la preparació al naixement a l’aigua mitjançant el mètode AIPAP®, és actualment la gran alternativa als cursos tradicionals, amb molt bona acollida per part de les gestants i que, continua sent tasca de les llevadores, des de la consulta durant les visites de control i seguiment de l’embaràs, continuar donant a conèixer i recomanant aquest mètode d’entrenament.

Especial agraïment per la participació a Diana, Irene, WendyJessicaSilvia i Mayelin, gestants i membres de l’equip de matronatacio ASSIR Sta. Coloma de Gramenet.

Elena Imbernon
Llevadora
ASSIR Sta. Coloma de Gramenet

Quant a assirmn

Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva
Aquesta entrada s'ha publicat en educació maternal, nadons, postpart i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.