Embaràs en forma

Com tots sabem, l’activitat física regular en totes les etapes de la vida té beneficis per la salut, però, i durant l’embaràs?

Molts cops en les consultes ens trobem dones sanes que un cop saben que estan embarassades deixen de practicar esport, normalment per por o perquè algú els hi ha dit que no és bo per elles ni pel fetus.

Però són reals aquestes creences?


Doncs segons l’evidència científica, l’activitat física durant l’embaràs té riscos mínims i beneficia a la majoria de dones. Per tant, el risc de practicar una activitat física moderada o intensa (com realitzar una caminada ràpida) no representa cap risc per a les dones embarassades.

De fet, l’activitat física no incrementa la possibilitat de baix pes en néixer, de part prematur ni d’avortament.
Entre els beneficis que suposa a les embarassades la pràctica d’activitat física destaquen:
– Sensació de benestar i augment de l’autoestima.
– Evita l’increment excessiu de pes i de teixit adipós matern.
– Millora la postura i el to muscular.
Disminueix lumbàlgies.
– Disminueix el risc de diabetis i altres complicacions obstètriques.
Facilita el treball de part, disminuint les intervencions obstètriques i la incidència de cesària.
– Redueix el temps d’hospitalització i de recuperació post part.

En embarassades, es recomana realitzar una activitat física moderada, és a dir, realitzar com a mínim 30 minuts d’activitat física 4-5 cops per setmana (un total de 150 min./setmana). Si l’embarassada no ha realitzat mai cap activitat física, hauria de començar de manera gradual fins a arribar a les recomanacions mínimes. Entre els exercicis recomanats es troben:

Activitats de baix risc com caminar, ioga, natació, gimnàstica aquàtica, taitxí…
– En dones suficientment actives abans de l’embaràs poden continuar practicant activitats de risc moderat els 4 primers mesos d’embaràs: aeròbic, tonificació muscular, esports de raqueta, esquí o patinatge.
– Les activitats d’alt risc com els esports de contacte (futbol, bàsquet, etc.), no són recomanables pel risc d’impacte o lesions.

By Jmarchn – Treball propi, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/ index.php?curid=62079418

És molt important adaptar aquestes activitats als canvis anatòmics i fisiològics que es produeixen durant l’embaràs, com per exemple l’augment de pes o la lordosi progressiva (corba de la columna lumbar).

També és molt important el permís mèdic abans d’iniciar o continuar amb l’activitat física habitual davant de qualsevol patologia prèvia a l’embaràs (com per exemple alguna cardiopatia) o induïda per l’embaràs (com anèmia severa o hipertensió).

En conclusió, actualment disposem d’evidència científica que demostra que l’exercici físic té riscos mínims i que beneficia a la majoria de dones, per la qual cosa és important aconsellar la seva pràctica durant aquesta etapa, sempre tenint en compte els canvis anatòmics i fisiològics i en presència de qualsevol complicació abans o durant l’embaràs, necessitarem permís mèdic.

Saray González

Llevadora ASSIR Mataró

Quant a assirmn

Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva
Aquesta entrada s'ha publicat en consells, embaràs i part, postpart i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.