NUTRICIÓ I EMBARÀS

Per què és important la nutrició durant la gestació?

Hem de saber que al principi de la gestació es crea el cordó umbilical amb dues arteries i una vena que seran les  encarregades de facilitar l’intercanvi de fluids entre la
mare i el nadó.

Tot això es fa a través de la placenta,
per aquest motiu el fetus depèn totalment de la mare
per rebre les quantitats de nutrients, quilocalories i
oxigen que necessita pel seu procés de creixement i
desenvolupament, a través del cordó.

Ell s’encarrega a través de l’arteria, d’eliminar tot el que no necessita.
Durant la primera meitat de l’embaràs el cos de la mare treballa amb l’objectiu d’acumular greix en teixit adipós i proteïnes en el múscul per tal d’utilitzar-les en la segona meitat.
La principal funció de cadascuna d’aquestes substàncies és:

Greix: formació de cervell i membranes cel·lulars. En ser aliments energètics tant per la mare com pel fetus han de representar un 30-35% del total de quilocalories diàries, aquests són la principal font de vitamina A, D, E i K. Es recomana no abusar de les grasses saturades provinents de carns grasses i embotits, així com els làctics sencers, els ous, nata, mantega i brioixeria (contenen oli de palma i de coco que són grasses saturades d’origen vegetal). Cal vigilar amb els fregits i arrebossats, canviar la forma de cocció per planxa, vapor i forn. Consumir un mínim de 3 vegades la setmana de peix blau.

Sucres: energia. Els glúcids aporten un 50% de les calories totals diàries. Cal vigilar però en accés de sucre durant la gestació. Per tant, s’aconsella el consum de sucres d’absorció lenta com poden ser: cereals, llegums, patata, etc. Evitar els sucres simples o d’absorció ràpida com els que contenen les begudes refrescants ensucrades.

Proteïnes: formació d’òrgans. Són imprescindibles, s’haurien d’ingerir la meitat d’origen animal i l’altra d’origen vegetal.

Ferro: creació de glòbuls  vermells. Durant la gestació la
mare acumula ferro per tal de
poder afrontar la pèrdua de sang
durant el part, així i com el fetus
utilitza les reserves de ferro
durant l’embaràs i primers mesos de vida. Alguns aliments rics amb ferro són: les carns vermelles, peix, llegums (llenties, cigrons, mongetes), rovell de l’ou, verdures de fulla verda (espinacs, bledes, bròquil i julivert) i fruita seca.

Calci: inicia la síntesi dels ossos. Les necessitats de calci es veuen incrementades, ja que l’esquelet del fetus ha de mineralitzar-se. En una dona gestant les necessitats de Ca són d’uns 1200 mg. S’aconsella afegir a la dieta aliments làctics per evitar debilitació de dents i ossos. La dosi diària recomanada seria el consum de 4 racions de làctics al dia (1 ració= 1
vas de llet o 2 iogurts o 40 grams de formatge). Per tal d’assimilar millor el calci cal: augmentar la realització de l’exercici, consumir aliments rics en vitamina D i evitar l’excés de sal o cafè, ja que disminueix l’absorció d’aquest.

Àcid Fòlic: formació del tub neuronal. La dosis recomanada és de 0,4  mg. diaris. Segons la ” Guía práctica de atención en el embarazo y el puerperio” del Ministeri, es recomana aportar suplement diari amb dosis de 0,4 mg. durant les 12 primeres setmanes de gestació.
A part de tots aquests nutrients, cal tenir en
compte l’adequada ingesta hídrica. L’aigua
constitueix el 70% del cos d’un adult, però les cèl·lules fetals encara estan més hidratades i per tant, necessita que la mare consumeixi una quantitat adequada durant l’embaràs. S’aconsella una mitjana de 2 litres al dia en la dona embarassada. Si aquesta presenta nàusees, s’aconsella la presa en racions petites.

Per tant, una bona nutrició té com a objectiu evitar dèficit, excés i prioritzar el
creixement del fetus. També és important adoptar uns hàbits dietètics equilibrats
per a tota la família que poden mantenir-se també en el període del postpart.

Meritxell Fors
Llevadora ASSIR Santa Coloma de Gramenet

Quant a assirmn

Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva
Aquesta entrada s'ha publicat en consells i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.