Hipopressius / Hipopresivos

hipopressiuEl sòl pelvià està format per músculs i fàscies. Una de les seves funcions és donar suport flexible als òrgans de la pelvis (bufeta, úter i recte) i contribuir als mecanismes de continència urinària i fecal i a la funció sexual.

(versió en castellà)


Per tant, el sòl pelvià és, com la faixa abdominal, un múscul que té la funció de sosteniment i postural. Per això quan hi ha un augment de la pressió intraabdominal, com en el cas de l’embaràs i el part, en certes pràctiques esportives o quan es fan certes accions fisiològiques, com esternudar, tossir, defecar, fer un esforç, vomitar… el sòl pelvià va perdent el seu to inicial i pot donar lloc a certes patologies, com ara incontinència urinària i prolapses vaginals.

Les tècniques hipopressives van ser creades per Marcel Caufriez per a la reeducació uroginecològica, principalment per a dones que havien donat a llum. Actualment són, al costat dels exercicis de Kegel, la base dels exercicis per a la rehabilitació del sòl pelvià, sigui durant el postpart o quan hi ha una debilitat de la musculatura pelviana, de manera terapèutica o preventiva.

Malgrat que són tractaments coadjuvants en l’enfortiment d’aquesta musculatura, el propòsit de tots dos és diferent.

hqdefault

Amb els exercicis de Kegel es reforça, mitjançant la contracció del múscul pubococcigi, la musculatura de la zona pelviana i es millora la funció dels esfínters uretral i rectal.

En canvi, les tècniques hipopressives són un mètode de treball més global.
Mitjançant el treball postural i respiratori, a un ritme d’execució sistemàtic, es provoca una disminució de la pressió intraabdominal, més concretament de les cavitats toràcica, abdominal i pelviana, al mateix temps que es produeix un efecte de “succió” a causa de l’aspiració diafragmàtica. Aquesta aspiració provoca un canvi en la posició de les vísceres perineals, que es poden haver modificat a causa de la debilitat del sòl pelvià. En conseqüència, són el tractament ideal per prevenir tot tipus d’hèrnies i també per reduir els símptomes de la incontinència.

En l’àmbit postural, mitjançant exercicis ordenats i rítmics, aconseguirem aportar millores posturals i una eficaç protecció lumbosacra. Això ajuda a prevenir possibles lesions articulars i musculars.

I, finalment, fent una respiració toràcica conscient i coordinada amb les diferents postures, tonificarem tota la musculatura que intervé en la respiració, principalment el diafragma, cosa que regula i millora els paràmetres respiratoris.

Tot això provoca una coactivació de la musculatura parietal, de la faixa abdominal i del sòl pelvià, de manera que s’aconsegueix la integració i la memorització dels missatges propioceptius i, per tant, l’activació espontània de la musculatura.

Amb els exercicis hipopressius també aconseguirem millorar la diàstasi dels rectes abdominals, molt associada als parts i als embarassos, la reducció de la cintura i la millora d’alguns problemes en la funció sexual.

Cristina Canal

Llevadora ASSIR Santa Coloma de Gramenet

Anuncis

Quant a assirmn

Atenció a la Salut Sexual i Reproductiva
Aquesta entrada s'ha publicat en ginecologia i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.